Foto van schrijverWoefjes

Soms….

Soms komen we een hondje tegen die in een wel heel lastig parket zit. Soms is het voor een baasje heel moeilijk om afscheid te moeten nemen. Zeker als je dat niet wilt, het je kindje is die je zoveel liefde geeft, maar toch moet kiezen om een nieuw huisje te zoeken omdat je zelf ziek bent. Soms is het zo moeilijk om een geschikt huisje te vinden. Soms ben je oud, ziek en durft niemand dit aan. En dat was het geval voor Toby.

Toby is een senior met de ziekte van Cushing. Een hele vervelende ziekte als hij zich niet laat temmen. Waar veel bij kan komen kijken als je pech hebt. Een ziekte waardoor veel mensen afgeschrikt werden. En het is ook een grote zorg, met bijbehorende kosten. We hebben geprobeerd een huisje voor lieve Toby te vinden. We kregen maar 2 reacties. Iemand die het goed bedoelde maar geen idee had wat Cushing inhield en iemand die Toby wilde helpen, al heel lang een droom had en zelf een hondje heeft met flinke Cushing heeft. Iemand die altijd al een zwak heeft voor hondjes met minder kansen. Iemand die oude, zieke kansloze hondjes overnam, puur uit liefde voor deze stumpertjes.

Haar droom was samen met haar partner nog veel meer honden te helpen, zoals het hondje wat ze nu had. Zij is ook een oud hondje met flink de ziekte van Cushing. Zij is geopereerd, vele bloedonderzoeken en de medicatie moest telkens worden bijgesteld. Ze is nu mooi stabiel. Door de ervaring met Cushing en haar voorliefde om kanslozere hondjes te helpen heeft ze ons benaderd en van daaruit zijn we gaan kijken hoe we Toby konden helpen. Een plekje heeft ze wel in haar huis en hart maar Cushing moet vaak gecheckt worden en we denken dat zijn medicatie waarschijnlijk beter kan. Een bloedonderzoek kost 180 euro, en een paar weken later moet er misschien nog een onderzoek om vast te stellen of de medicatie nu wel goed is bijgesteld, middelen voor zijn huid…Het is een dure ziekte. Standaard kost medicatie voor Cushing al snel minstens 60 - 100 euro per maand.

Ook zijn gewicht is een bijwerking en een probleem. Daarbij werd hij erg geliefd en verwend maar is ook geleidelijk veel te zwaar geworden. Vooral omdat hij ook Patella knietjes heeft en slappe spiertjes door de Cushing, (ook een bijwerking) zou hij echt veel beter af zijn als hij flink afvalt. Hij weegt nu 7,5kg. Ooit, toen hij 2 jaar en 5 maand was woog hij 4,1 kg.

De passie om hondjes als Toby te helpen is er, maar de onzekerheid over de hoge kosten zorgen ervoor dat je niet je droom niet durft te leven. En niet zo'n hondje als Toby durft te adopteren. Hun eigen hondje heeft duizenden euro's gekost.

Soms… Zien we dat we tot iets moois kunnen komen door veel te communiceren en te brainstormen. Samen, ook met de oude eigenaar, hebben we het beste van het beste gevonden voor Toby. We hebben besproken dat de maandelijkse medicatie voor Toby levenslang vergoed blijft worden door de oude eigenaar. Dat was meteen akkoord want dat zouden ze ook doen als Toby gewoon bij hen oud kon worden. Ook zijn ze bereid om bij te dragen aan het eerste bloedonderzoek en als het nodig is, een tweede bloedonderzoek. Daarna gaan wij, team Woefjes Toby geven wat hij nodig heeft. Toby komt in definitieve opvang. Krijgt bij ons een opvang die ervaring en kennis heeft van de ziekte Cushing. En dat is wat we voor Toby zochten. We zijn hier zo blij mee!

Voor Toby maar ook het oude baasje dat we hem toch op het perfecte plekje hebben gekregen. Samen met het nieuwe opvanggezin, team Woefjes en met jullie, de donateurs, gaan we ervoor zorgen dat Toby een mooie oude dag in definitieve opvang gaat krijgen.

We zullen regelmatig updates doen over zijn gezondheid, hij moet echt afvallen en de leuke en fijne dingen in zijn nieuwe leventje. Hij is gisteren opgehaald en heeft kennis gemaakt met zijn vriendinnetje Bieke. Hij vindt haar super lief en leuk. Bieke is een dametje die het allemaal rustig observeert en wel prima vindt.

We zijn blij dit te kunnen doen, Maar kunnen dit niet zonder jullie steun. Mochten jullie Toby willen helpen, zijn dierenarts rekeningen zullen flink zijn, vooral om hem op de rit te krijgen. Dan zijn we blij met elke euro. Dank jullie wel voor jullie liefde voor honden zoals Toby en jullie steun daarvoor.

Tikkie:

Rekeningnummer ten name van:

Stichting Woefjes

IBAN: NL68RABO0365401226